Framtaget för förare av högprestandabilar som älskar att köra och vill ha bästa grepp på alla vinterväglag (hastighetsindex T och H, 50 till 65-serier)Designat med Bridgestones senaste simuleringsteknik för att ge kraftfullare bilar högklassig och välbalanserad prestanda på is, snö samt vått och torrt – allt till lägsta möjliga ljudnivå.Använda teknologier: Snow Share Force Simulation, 3D Blade Sipes, Edge Pressure Simulation, Lens Shape Block, Uni-Directional, Rim Guard, Zig-Zag Sipes, JointlessBättre väggrepp på snö och våta underlag med minskad risk för vattenplaning, tack vare förbättrad vattenavledning genom datordesignat mönster och högt silicainnehåll i gummiblandningen: -linsformade mönsterklackar med ”bikakemönstrade” 3D-sajpningar – specialsajpningar på skulderklackarna.Lång livslängd med förbättrade egenskaper mot oregelbundet slitage,Mycket tystgående,• Modern sidväggsdesign som gör din bil ännu snyggare.Säkerheten, komforten och pålitligheten med RFT-teknologiDet är inte förvånande att allt fler biltillverkare väljer att originalmontera RFT-däck på sina nya modeller. Om ett däck punkteras säkerställer RFT-däcket förarens kontroll av fordonet. Därmed kan en olycka undvikas och föraren kan fortsätta köra med reducerad hastighet (generellt 80 km i en hastighet av max 80 km/h) till en verkstad.Förutom den ökade säkerheten får man också mer utrymme i bilen eftersom reservdäck inte längre behövs. Detta gör att bilen väger mindre och sparar bränsle. Biltillverkare får därigenom större frihet när de ska designa nya bilar. Ett inbyggt övervakningssystem för däckens lufttryck följer med alla RFT-montage.Bridgestone’s avancerade Run Flat TeknologiBridgestones RFT-teknologi fokuserar på stabilitet och minskad värmeuppbyggnad för att däcket ska klara bilens vikt när det arbetar utan lufttryck. Bridgestones nya däck Potenza RE050 RFT uppfyller detta genom en kombination av design, material och förändringar i konstruktionen som optimerar placeringen, formen och det fysiska uppförandet i varje däckkomponent:• Sidoväggarna är förstärkta för att kunna bära upp bilen, även om däcket helt saknar luft,• Samtidigt är klinchens utseende oförändrad för att RFT-däcket ska passa vanliga fälgar och kanttråden är bredare och förstärkt, vilket gör att däcket sitter kvar på fälgen även vid punktering. Dessutom används en särskild klinchutfyllnad som är mycket motståndskraftig mot värme.